
Productomschrijving
Na de Eerste Wereldoorlog verboden de geallieerden de Duitsers om militaire luchtschepen te bouwen. De VS eisten echter de bouw van een luchtschip van de Zeppelin-compagnie als herstelbetalingen. Officieel was een civiel gebruik gepland. Naast de bemanning bood de Zeppelin ook plaats aan 30 passagiers en voor het eerst waren er zelfs slaapplaatsen beschikbaar. Om de zonnestraling te reflecteren en de verwarming van het transportgas te verminderen, werd de LZ 126 gecoat met aluminiumdeeltjes. Hierdoor zag de hele romp er nog eleganter uit. De aandrijving werd verzorgd door vijf Maybach twaalfcilindermotoren met een gezamenlijk vermogen van 2.100 pk.De LZ 126 werd in oktober 1924 overgebracht naar de VS. Voor het opstijgen was er een incident: twee verslaggevers verstopten zich achterin als verstekelingen, maar werden op tijd ontdekt. In 81 uur legde het luchtschip een afstand van 8.050 kilometer af. De reis veroorzaakte een sensatie en leek op een vredesmissie. De bemanning werd zelfs ontvangen in het Witte Huis. De LZ 126 kreeg de naam "USS Los Angeles" en de nieuwe typeaanduiding ZR-3, de Amerikaanse aanduiding voor een Zeppelin stijf luchtschip. Tijdens de ingebruikname ruilden de Amerikanen het waterstofgas in voor helium. Helium was veiliger, maar ook schaars en duur, dus moest een ander luchtschip van de Amerikaanse marine worden geleegd en het gas overgebracht naar de "USS Los Angeles". De Zeppelin werd gebruikt als trainings- en experimenteel luchtschip. In januari 1925 gebruikten wetenschappers het om een totale zonsverduistering waar te nemen.In 1925, na een motorstoring, werden aanzienlijke defecten gevonden. Voor de reparatie werd het helium in een ander luchtschip gepompt, maar het stortte neer. Daarna waren de heliumvoorraden zo schaars dat de herplaatsing van de "USS Los Angeles" werd uitgesteld tot maart 1926. In augustus 1927 deed zich een ander incident voor: de "USS Los Angeles", verankerd aan een hoge mast, werd getroffen door een windvlaag, kreeg drijfvermogen en de achtersteven steeg zo ver dat het luchtschip ondersteboven was - hoewel de bemanning probeerde de situatie te compenseren door gewicht te verschuiven. Hierdoor werden de hoge masten vervangen door lagere structuren. In januari 1928 werd de landing op een vliegdekschip getest. In 1929 werd voor het eerst een poging gedaan om een vliegtuig in vlucht met het luchtschip op te halen en af te zetten. Zo werd bewezen dat luchtschepen vracht en passagiers konden opvangen zonder zelf te landen.In 1932 werd de "USS Los Angeles" om economische redenen ontmanteld en was tot 1939 beschikbaar voor experimenten op de grond. Van juni tot september 1939 werd de meest succesvolle Zeppelin in de VS geopend voor bezoekers en werd in oktober 1939 gesloopt. Binnen de meer dan zeven jaar dienst had de "USS Los Angeles" ongeveer 345.000 kilometer afgelegd op 331 reizen in 4.398 vlieguren.