Christofoor - Leerrijpheid - 9789060387696
Motorische ontwikkeling, tanden wisselen, beginnende geletterdheid, dominantie, de kindertekening, lateralisatie, de sociaal-emotionele ontwikkeling...
Op veel (vrije)scholen wordt door de kleuterleerkracht, intern begeleider en anderen met grote aandacht gekeken naar kleuters die de overgang van de kleuterklas (groep 2) naar klas 1 (groep 3) gaan maken. Dit boek beschrijft voor ouders en andere opvoeders waar scholen naar (kunnen) kijken bij kleuters tijdens het proces van het vaststellen van de leerrijpheid. Waarom scholen hiernaar kijken, hoe een leerrijpheidsprocedure er uit kan zien, welke leeftijd een kleuter 'moet hebben' en wat een kleuter moet kunnen en zijn, wil het zich in klas 1/groep 3 thuis voelen en tot een andere vorm van leren komen. Begrippen zoals visuele discriminatie, pengreep, sociaal-emotionele ontwikkeling, de kindertekening en vele andere worden toegelicht. De verwachtingen en eisen van de onderwijs inspectie voor de scholen zijn om schreven. De vraag of en hoe ouders het leerrijp worden kunnen ondersteunen, wordt bij ieder ontwikkelgebied beschreven.
Christofoor boeken bij De Houten Trein Alkmaar: Christofoor wil boeken uitgeven, die de mens in staat stellen zich zelf innerlijk te vernieuwen en zijn horizon te verbreden, om daardoor de samenleving nieuwe impulsen te geven.
Christofoor geeft zowel boeken uit van Nederlandse als van internationale auteurs en illustratoren. De uitgeverij vierde in 2015 haar 40-jarig jubileum!